دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان، بلافاصله پس از بازگشت به این کشور توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد.

او پس از هفت سال دوری از کشورش به پاکستان بازگشته بود که پس از ورود به فرودگاه اسلام آباد دستگیر و توسط هلی‌کوپتر به زندان انتقال داده شد.

هواپیمای حامل نواز شریف که پروازش از لندن تاخیر داشت، صبح روز دوشنبه، ۱۰ سپتامبر، در فرودگاه اسلام آباد- پایتخت پاکستان- فرود آمد.

پیشتر خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند:مقامات دولت پاکستان تدابیر امنیتی فرودگاه های پاکستان را تشدید و برگزاری هر گونه تظاهرات را ممنوع اعلام کرده اند. نواز شریف تاکید کرده بود: از بازداشت شدن هراسی ندارد و حاضر است آن را به عنوان "هزینه ای ناچیز برای آزادی کشورش" بپردازد.

نخست وزیر سابق پاکستان گفته بود: می‌خواهد پیش از برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان مبارزات انتخاباتی خود را در رقابت با پرویز مشرف رئیس جمهوری پاکستان آغاز کند. شریف روز شنبه 8 سپتامبر به خبرنگاران در لندن گفته بود: من با برادرم روز دهم سپتامبر به پاکستان بازمی گردیم چون کشورم به من نیاز دارد. من مردم پاکستان را رهبری خواهم کرد تا با دیکتاتوری که مقر خود را اسلام آباد قرار داده است، مبارزه کنند.با این حال گزارش شده نواز شریف در فرودگاه از برادرش خواسته است که در لندن باقی بماند.

گفته می‌شود نواز شریف قصد داشت پس از بازگشت به پاکستان همراه با کاروانی از حامیان خود به زادگاهش در شهر لاهور، مرکز ایالت پنجاب، سفر کند. پنجاب پایگاه قدرت نواز شریف قلمداد می شود.

احسان اقبال، یکی از سخنگویان حزب مسلم لیگ گفته است: بیش از دو هزار تن از هواداران نخست وزیر سابق پاکستان در چند روز گذشته در ایالت پنجاب بازداشت شده اند.

دیوان عالی پاکستان ماه گذشته اعلام کرده بود : نواز شریف این حق را دارد که به پاکستان بازگردد، اما دولت پرویز مشرف از او مصرانه خواسته بود تا به شروط وضع شده برای دوره تبعیدش پایبند باشد و تا سه سال دیگر به پاکستان بازنگردد.

حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف نیز اعلام کرده است که نیروهای امنیتی پاکستان دست کم دو هزار تن از حامیان وی را در روزهای اخیر بازداشت کرده اند. مقامات پاکستان تلاش می‌کنند در پی ورود نواز شریف به پاکستان، مانع از برگزاری تظاهرات گسترده در این کشور شوند.

کارشناسان سیاسی معتقدند بازگشت نواز شریف ، موقعیت دولت مشرف در انتخابات عمومی پاکستان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نواز شریف در سال ۱۹۹۹ در یک کودتای نظامی که تحت فرماندهی ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهور کنونی پاکستان انجام گرفت، از قدرت برکنار شد.

کد خبر 31051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز